Projekt "Szukając Einsteina-Akademia Umysłów Ścisłych" |
|
|
15.11.2012. |
 Cele projektu Celem zasadniczym tego przedsięwzięcia edukacyjnego jest zwiększanie zainteresowania uczniów podejmowaniem studiów na kierunkach ścisłych i przyrodniczych. Projekt kierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych z terenu województwa mazowieckiego. Jego realizacja przez Kuratorium Oświaty w Warszawie we współpracy z Politechniką Warszawską jest możliwa dzięki współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zasadniczy etap projektu adresowany jest do wyłonionej w etapach wcześniejszych grupy uczniów z wybranych szkół ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli matematyki, fizyki i chemii z tych szkół. Uczniowie wezmą udział w specjalnych zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w szkołach, do których uczęszczają, a także będą mieć możliwość zwiedzania Politechniki Warszawskiej i wezmą udział w bezpłatnych zajęciach laboratoryjnych z matematyki, fizyki i chemii w pracowniach na terenie tej uczelni.
Zajęcia z uczniami prowadzone będą wg metody „lekcji holistycznej” łącząc treści z trzech przedmiotów. Prowadzić je będą specjalnie w tym celu przeszkoleni nauczyciele wykorzystując przygotowane dla nich i dla uczniów materiały filmowe oraz podręczniki i zeszyty ćwiczeń.
Etapy projektu Przygotowanie materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w zajęciach z uczniami w późniejszych etapach Wyłonienie 72 nauczycieli matematyki, fizyki i chemii z 24 szkół ponadgimnazjalnych oraz przeszkolenie ich do późniejszego prowadzenia zajęć z uczniami. Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów oraz zajęcia laboratoryjne na Politechnice Warszawskiej.
W pierwszym etapie nagranych zostało 30 wykładów prowadzonych przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Ich słuchaczami byli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Tematyka wykładów dotyczy różnych dziedzin wiedzy, od matematyki aż po inżynierię materiałową. Wśród tematów nagranych wykładów możemy znaleźć m.in. zagadnienia dotyczące fraktali, rachunku prawdopodobieństwa, holografii, problemów energetycznych, kosmologii a także chemii spożywczej. Przygotowane materiały filmowe nie mają zastąpić lekcji, lecz rozbudzić w uczniach ciekawość i być dla nich inspiracją do dalszych poszukiwań. Do każdego z nagranych wykładów opracowany został również podręcznik dla nauczyciela oraz zeszyt ćwiczeń dla ucznia. Wszystkie te materiały będą możliwe do pobrania ze strony internetowej projektu.
W drugim etapie, w drodze specjalnego postępowania rekrutacyjnego wyłoniona zostanie 72. osobowa grupa nauczycieli trzech przedmiotów z 24 szkół. Każda zainteresowana szkoła powinna zgłosić trzech nauczycieli. Wezmą oni udział w bezpłatnych szkoleniach z zakresu metodyki realizacji innowacyjnego programu dydaktycznego, łączącego treści programowe z matematyki, fizyki i chemii. Szkolenia te prowadzone będą przez metodyków oraz praktyków edukacyjnych.
W kolejnym etapie przeszkoleni w ramach projektu nauczyciele prowadzić będą w swoich szkołach zajęcia pozalekcyjne dla wyłonionych grup uczniów. Ponadto uczniowie biorący udział w tych zajęciach wezmą udział w bezpłatnych zajęciach laboratoryjnych z chemii, fizyki oraz matematyki w pracowniach na terenie Politechniki Warszawskiej. Projekt zakłada, iż podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie, pod opieką nauczyciela, będą wykorzystywać materiały dydaktyczne w postaci filmowych nagrań wykładów oraz zeszytu ćwiczeń.
Beneficjenci Głównymi beneficjentami projektu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Zgodnie z założeniami wezmą oni udział w specjalnych zajęciach pozalekcyjnych obejmujących zakresem treściowym trzy przedmioty przyrodnicze: matematykę, fizykę i chemię. Uczniowie będą także mieć możliwość zwiedzania Politechniki Warszawskiej i wezmą udział w zajęciach laboratoryjnych z wymienionych przedmiotów w pracowniach na terenie tej uczelni.
Kolejnymi beneficjentami projektu są nauczyciele. Wyłoniona w drodze rekrutacji grupa pedagogów zostanie objęta szkoleniem z zakresu metodyki realizacji innowacyjnego programu dydaktycznego (nauczanie holistyczne), łączącego treści programowe z matematyki, fizyki i chemii. Będzie to bazą do przeprowadzenia przez nich specjalnych zajęć pozalekcyjnych z uczniami.
Projekt obejmuje uczniów i nauczycieli ze szkół ponadgimnazjalnych województwa mazowieckiego.

|